Zdobądź wiedzę i praktyczne umiejętności, aby skutecznie wspierać dzieci z mutyzmem wybiórczym i pomóc im przełamać barierę milczenia!


Dofinansowane dwudniowe szkolenie – „Gdy Milczenie Nie Jest Wyborem” – Skuteczna Praca z Dzieckiem z Mutyzmem Wybiórczym
To kompleksowe szkolenie to klucz do zrozumienia mutyzmu wybiórczego – lękowego zaburzenia wieku dziecięcego, które uniemożliwia dziecku mówienie w określonych sytuacjach społecznych. Zdobądź praktyczne narzędzia i strategie, które pozwolą Ci realnie wpłynąć na poprawę funkcjonowania dziecka w przedszkolu, szkole i w domu, a także wspierać jego rodzinę.
Szkolenie skierowane jest do profesjonalistów pracujących z dziećmi, w tym:
- Nauczycieli wychowania przedszkolnego
- Nauczycieli nauczania zintegrowanego (klas 1-3)
- Nauczycieli różnych specjalności szkół podstawowych
- Wychowawców
- Psychologów
- Pedagogów szkolnych
- Terapeutów (np. logopedów, pedagogicznych)
A także wszystkich osób zainteresowanych tematyką mutyzmu wybiórczego i chcących poszerzyć swoją wiedzę w tym zakresie.
Co zyskasz dzięki temu szkoleniu?
- Zrozumiesz, czym jest mutyzm wybiórczy: Poznasz charakterystykę tego zaburzenia, jego przyczyny i objawy.
- Nauczysz się diagnozować mutyzm wybiórczy: Opanujesz kryteria diagnostyczne (ICD-10/DSM-V), poznasz sygnały alarmowe i metody wstępnej diagnozy (obserwacja, wywiad, mapa mówienia).
- Rozpoznasz inne zaburzenia lękowe: Dowiesz się, jakie inne zaburzenia lękowe mogą towarzyszyć mutyzmowi wybiórczemu.
- Stworzysz sylwetkę dziecka z mutyzmem wybiórczym: Poznasz typowe cechy i trudności, z jakimi zmagają się dzieci z tym zaburzeniem.
- Opanujesz skuteczne strategie pomocy: Poznasz i nauczysz się stosować kluczowe metody i techniki terapeutyczne, takie jak:
- Desentyzacja (systematyczne odwrażliwianie) – podstawowa metoda pracy.
- Trening relaksacyjny i oddechowy.
- Konstruowanie i rozszerzanie mapy mówienia.
- 10 etapów swobodnego mówienia.
- Poznasz cele terapeutyczne: Nauczysz się formułować cele terapeutyczne dla dziecka, rodziców i nauczycieli.
- Zrozumiesz przepisy prawa oświatowego: Dowiesz się, jakie dokumenty wspierające dziecko z mutyzmem wybiórczym mogą być wydane na wniosek rodzica i jaka jest rola poradni psychologiczno-pedagogicznej.
- Nauczysz się współpracować z rodzicami i specjalistami: Zdobędziesz wiedzę i umiejętności potrzebne do efektywnej współpracy z rodzicami dziecka z mutyzmem wybiórczym oraz innymi specjalistami (psycholog, logopeda).
- Określisz zakres swoich działań: Nauczysz się, jak wyznaczać granice i kompetencje w pracy z dzieckiem z mutyzmem wybiórczym.
Program szkolenia – 2 dni intensywnej nauki i odkrywania:
Dzień 1 (8h):
- Mutyzm wybiórczy – wprowadzenie:
- Ogólna charakterystyka mutyzmu wybiórczego.
- Mutyzm wybiórczy a inne zaburzenia lękowe wieku dziecięcego.
- Sylwetka dziecka z mutyzmem wybiórczym.
- Diagnoza i przepisy prawa:
- Proces diagnostyczny.
- Diagnoza wstępna – sygnały alarmowe dla nauczycieli przedszkola/szkoły.
- Metody wstępnej diagnozy: obserwacja funkcjonowania dziecka, wywiad z rodzicami, mapa mówienia.
- Współpraca z poradnią psychologiczno-pedagogiczną.
- Diagnoza różnicowa.
- Mutyzm wybiórczy a aktualne przepisy prawa oświatowego.
Dzień 2 (8h):
- Współpraca i strategie:
- Tworzenie strategii pomocy dla dziecka z mutyzmem wybiórczym.
- Rola rodziców, nauczycieli i specjalistów w pracy z dzieckiem z mutyzmem wybiórczym.
- Jak skutecznie współpracować?
- Praktyczne metody i techniki pracy:
- Desentyzacja jako podstawowa metoda pracy.
- Trening relaksacyjny i oddechowy.
- Zalecenia dla nauczycieli pracujących z dzieckiem z mutyzmem wybiórczym.
- 10 etapów swobodnego mówienia
Kto poprowadzi szkolenie?

JOANNA BALA
Magister psychologii w zakresie psychologia kliniczna, były nauczyciel-psycholog dyplomowany w Zespole Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych w Cieszynie oraz w Przedszkolu nr 2-Integracyjnym w Cieszynie. Wieloletni wykładowca filii Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie, wykładowca Akademii WSB w Dąbrowie Górniczej oraz RODN „WOM” w Bielsku-Białej.
Psycholog specjalizujący się w diagnozie i terapii dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym oraz w pracy z rodzinami, ze szczególnym uwzględnieniem obszaru zaburzeń emocjonalnych i zaburzeń zachowania. Autorka i współautorka licznych publikacji, wystąpień konferencyjnych, programów edukacyjnych i terapeutycznych, innowacji pedagogicznych, narzędzi diagnostycznych. Aktualnie prowadzi praktykę psychologiczną w gabinecie prywatnym.
SZKOLENIE DOFINANSOWANE PRZEZ UNIĘ EUROPEJSKĄ
PŁACISZ TYLKO 5%

250 zł/osobę
Gdzie?
Ul. Czarny Chodnik 21 , 43-400 Cieszyn